Od strony Bulwarów Wiślanych zbliżamy się ulicą Skałeczną do kościoła „Na Skałce” (pod wezwaniem Archanioła Michała i św. Stanisława Biskupa), wraz z klasztorem O.O. Paulinów. Jest to trójnawowa budowla bazylikowa autorstwa architektów włoskich (A. Muntzer, A. Solari), wzniesiona na fundamentach kościoła gotyckiego ufundowanego przez Jana Długosza. W krypcie kościoła, ukończonej ostatecznie z inicjatywy T. Żebrowskiego w XIX wieku, spoczywają szczątki 13 wybitnych Polaków, zasłużonych w dziedzinie literatury, poezji, historii, malarstwa i muzyki (Panteon Polski).
Trasa turystyczna prowadzi nas następnie ulica Skałeczną do kościoła pod wezwaniem św. Katarzyny i Małgorzaty. Budowla wzniesiona na początku wieku XV z potężnym prezbiterium (zachowane sklepienie gwiaździste!) jest znakomitym przykładem architektury gotyckiej o cechach charakterystycznych dla Polski południowej. Kierując się od kościoła św. Katarzyny do ulicy Krakowskiej, docieramy do dawnego rynku miasta Kazimierz, zwanego placem Wolnica.
Rynek miasta Kazimierza o powierzchni nieco mniejszej od Rynku Krakowskiego uchodzi za jeden z większych średniowiecznych placów miejskich. Oprócz prostokątnego kształtu zwraca uwagę lokalizacja głównych instytucji miejskich. W środkowej części placu znajduje się dawny Ratusz Kazimierski połączony z dawną halą targową (Sukiennice). Obecny budynek Ratusza na fundamentach gotyckich (1414 r.) posiada wieżę zwieńczoną malowniczym krenelażem(1570).
W północno-wschodnim narożniku rynku (analogicznie do lokalizacji kościoła Mariackiego w Rynku Krakowskim) znajduje się siedziba najstarszej parafii miasta Kazimierz, kościół Bożego Ciała. Rynek Kazimierski pełnił podobnie do Rynku Krakowskiego m.in. funkcje reprezentacyjne i handlowe.
Opuszczając plac Wolnica, pozostawiamy po prawej stronie kościół Bożego Ciała. Budowla jest przykładem architektury gotyckiej z elementami sztuki późniejszych epok szczególnie widocznych w wystroju wewnętrznym kościoła (malarstwo i rzeźba baroku). Jedyną wieżę o bogatej kolorystyce ścian ukończono w 1400 r. Kościół jest połączony z klasztorem Kanoników Regularnych. Przy klasztorze znajduje się cmentarz.
Wracając, dochodzimy przyległą do kościoła Bożego Ciała uliczką do skrzyżowania z ulicą Józefa, za którą rozciąga się żydowska część Kazimierza. W narożniku ulicy Józefa i ulicy Estery mijamy z lewej strony potężną bryłę Synagogi Wysokiej, usytuowanej w pobliżu dawnej bramy wejściowej do miasta żydowskiego (trzecia w kolejności synagoga zbudowana w XVI w. w mieście Kazimierz). Ulicę Józefa zamyka od południa Stara Synagoga (obecnie muzeum),najstarsza z zachowanych w Polsce synagog(architektura kształtowana w renesansie, z silnymi elementami późnogotyckimi). Zostawiając Starą Synagogę po lewej stronie, wchodzimy na rozległy prostokątny plac, zwany ulicą Szeroką, centrum najcenniejszych zabytków żydowskich w Krakowie.
Postępując ulicą Szeroką, dochodzimy do usytuowanej w północnym narożniku szesnastowiecznej Synagogi Remuh. Pełni ona funkcje sakralne dla obecnej społeczności żydowskiej Krakowa i jest drugą w kolejności powstania w żydowskim mieście. Cmentarz przy Synagodze Remuh stanowi najstarszy (obok nekropolii w Pradze) zachowany w Europie unikatowy zespół nagrobków żydowskich (pochówki od XVI w. do XIX w.). Z ulicy Szerokiej w chodzimy na ulice Miodową, stanowiącą kiedyś wewnętrzną granicę, oddzielającą siedzibę Żydów ortodoksyjnych od reformowanych. Po lewej stronie ulicy mijamy XVII wieczną Synagogę Kupa i dochodzimy do Synagogi Tempel. Jej architektura i działalność sakralno-edukacyjna nawiązuje do formacji krakowskich żydów reformowanych, wcielających w XIX i XX wieku idee Oświecenia na gruncie polskim.
Od ulicy Miodowej przechodzimy przez ulice Izaaka do Placu Nowego, obecnie pełniącego funkcje częściowo targowiska, częściowo rynku staroci. Obecny wygląd Plac Nowy uzyskał w XIX wieku. W środku znajduje się charakterystyczny okrągły budynek dawnej rytualnej rzeźni drobiu. Z Placu Nowego wędrujemy ulicą Meiselsa do malowniczego wewnętrznego dziedzińczyka uwiecznionego przez amerykańskiego reżysera Stevena Spielberga w filmie „Lista Schindlera”. Przez przejście miedzy kamieniczkami wychodzimy bramą przy ulicy Józefa 12, skąd kierujemy się ulicą Stradom do Wawelu.